27 januari 2014

Chocolate chip cookies - sega och oemotståndliga!

Nästan löjligt goda chocolate chip cookies.

Jag gillar, inte oväntat, att kolla på tv-program som handlar om bakning. Men även om jag just nu med stort intresse följer "The Great British Bake Off" på TV4Play så kan jag utan omsvep erkänna att jag inte direkt kastar mig över de traditionella engelska recepten. Deras förkärlek för torkad frukt i bakverk blir lite överväldigande för mig som inte ens klarar av att äta två ynka russin i en lussekatt... Torkad frukt som bakats i ugn. Alltså, jag kan bara inte äta det. Kan. Inte. Om russin dessutom marineras i whiskey så är det snudd på Fear Factor för mig. Det här med hur man uppfattar smaker på olika sätt är fascinerande tycker jag!

Jag har betydligt lättare att ta till mig bakkulturen på andra sidan Atlanten. Om man bortser från det faktum att man antagligen lägger grunden för typ II-diabetes bara genom att läsa recepten, så är det svårt att motstå amerikanarnas förmåga att inte på något sätt spara på krutet. Det är sött, fett, saftigt och... så grymt gott! Jag tänkte att jag ska baka ett par recept på cookies nu och först ut får bli en riktig amerikansk klassiker, nämligen chocolate chip cookies.

Det verkar finnas lika många recept på chocolate chip cookies som det finns bakintresserade. Det här receptet är det bästa jag någonsin provat och jag hittade det på bake or break. De här kakorna är lite knapriga i kanten och ljuvligt sega och mjuka i mitten. Om man vill baka dessa rekommenderar jag verkligen att man använder en köksmaskin (av rejäl sort!), för det är en bastant smet som kräver viss kraft. Eller så skalar man ner receptet, det är ju också ett alternativ.

Amerikanska recept innehåller nästan alltid "light brown sugar" eller "dark brown sugar". Finfördelat, nästan i pulverform. Hemma i Sverige bör det närmaste man kan komma detta rimligen vara ljust och mörkt muscovadosocker. Eller? Här i Tyskland har det varit lite svårt att få tag i (åtminstone upplever jag det så), men på Alnatura hittade jag vad jag tror är ljust muscovadosocker och häromdagen fann jag dessutom på Rewe ett finfördelat ljusbrunt råsocker som verkar funka och som jag ska prova den här gången.

Recept: 

Detta recept ger 30 st cookies (ca 8-9 cm i diameter)

240 g osaltat smör (rumstempererat)
2,4 dl packat ljust råsocker (mkt finkornigt) alt. muscovadosocker
2,4 dl strösocker
2 stora ägg
1 msk vaniljsocker
4,7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
5,9 dl havregryn
200 g chocolate chips (jag valde ljus choklad)
100 g hackad mörk choklad (jag valde Lindt's 70%-iga choklad)


Gör så här:

Kör havregrynen några sekunder i matberedaren. Klart!
Sätt ugnen på 190 grader. Bearbeta smöret i köksmaskinen så att det blir krämigt och tillsätt råsocker och strösocker, lite i taget. Blanda väl. Tillsätt ägg och vanilj, blanda väl. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en separat bunke. Tillsätt sedan mjölblandningen till smeten under omrörning, lite i taget. Blanda väl. Mät upp havregrynen och kör dem i matberedaren - de ska finfördelas.



Farligt god smet...




Tillsätt havregrynen och blanda ordentligt. Rör ner chokladen i smeten.





Skopa upp smeten på bakplåtsbeklädda plåtar. Jag använde en glassked som rymmer exakt 2 msk. Denna mängd smet ger färdiga kakor med en diameter av ca 8-9 cmDetta gav totalt 30 kakor.





Lämna lite mellanrum på plåten, de flyter ut! Grädda mitt i ugnen i ca 13 minuter. De ska få lite ljusbrun färg. De kommer vara mjuka när du tar bort dom från plåten, men stelnar till när de svalnar på galler.

OBS! Var mycket noga med gräddningstiden, om du gör kakor av större eller mindre storlek måste tiden justeras. I originalreceptet var kakorna något mindre och skulle då gräddas i 8-10 minuter.


Sega i mitten och helt oemotståndliga!






Lycka till!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar