21 januari 2014

Kladdkaka med smak av hallon och blåbär


Två kladdkakerecept under loppet av knappt två veckor. Det kanske kan upplevas som lite fantasilöst. Men... jag är ju sugen på kladdkaka. Och dessutom lite stärkt av helgens experimenterande! Inte för att jag på något vis är trött på vanlig chokladkladdkaka (det är alltid gudomligt gott), men det kan ju vara roligt att variera sig lite. Jag bestämde mig för att försöka göra ett nytt recept. Kladdkaka gjord på passerade hallon och blåbär. Visst låter det gott?


Innan jag förstod att den här kakan behövde blåbär, så gjorde jag först ett försök med enbart hallon. Den blev helt klart väldigt god, men alldeles för blek i färgen. Den måste ju faktiskt vara snygg också, inte bara smarrig. Dessutom tog jag en omväg när det kom till smaksättningen och kokade en vanilj/hallonpuré redd med potatismjöl. Den smakade bra men såg ut som, och betedde sig som (!), barnens leksaksslajm. Inte helt lätt att röra ut i kladdkakssmeten. Självklart hade jag haft i för mycket potatismjöl.


På't igen och den här gången med en blandning av hallon och blåbär. Jag bestämde mig för att prova ett lite enklare sätt än förra gången. Jag tinade bara bären i mikron, mosade dem med en gaffel och passerade dem genom en sil. På så sätt försvann skal och kärnor. Tillskottet av blåbär gjorde att färgen på kakan blev väldigt lila och väldigt snygg.


Ni måste bara testa det här receptet! En supersaftig, mjuk och och lagom syrlig kladdkaka med tydlig bärsmak! Vispgrädde till, såklart. Vill man vara lite mer fantasifull kanske man skulle kunna skippa grädden och istället spritsa maräng ovanpå?



Recept:

150 g smör
2 stora ägg
2,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
200 g frysta hallon
100 g frysta blåbär
2,5 dl vetemjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader (vanlig ugn). Smörj och bröa en springform, 24 cm diameter. Tina bären i mikron (eller, för den mer planerande, i god tid i rumstemperatur). Mosa bären med en gaffel och häll över bärmoset i en sil placerad över en bunke. Pressa bärmoset genom silen med en matsked så att du får ut så mycket vätska som möjligt. Av 300 g bär fick jag ut knappt 2 dl bärsaft. Smält smöret. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. Tillsätt smöret och bärsaften och rör om med en sked. Rör till sist ner vetemjölet. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. 

Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar