15 mars 2014

Vaniljcupcakes fyllda med lime curd och toppade med vanilj/lime-frosting

Vaniljcupcake fylld med lime curd

Det här med inspiration, alltså. Ibland flödar den. Och ibland känns den lika avlägsen som en hel natts sömn. Idag såg jag mig desperat omkring i köket efter idéer. Något som skulle trigga igång min lilla hjärna till stordåd. Eller åtminstone till något att mumsa på ikväll framför tv:n (det räcker, jag är inte så knusslig). Min blick faller på en hög med nyinköpta cupcakesformar. De är härligt limegröna. 

Det går trögt att tänka.
Limegrönt....cupcakesformar....limegrönt...cupcakesformar....lime....lime...cupcakes...lime.... Jag har det! Jag gör något med cupcakes och lime! En makalös brainstorming som skulle göra den mest hängivne PBL*-fantast grön av avund. Eller också inte. Men, faktum är att muffinsformarna med min favoritfärg gav mig nyckeln till dagens bakäventyr. 


Hur skulle då mina cupcakes göras? Jag bestämde mig för ett favoritrecept på vaniljcupcakes som bas, men eftersom jag är stort fan av syra och eftersom jag nu fullständigt fastnat i mina lime-tankegångar, så bestämde jag mig för att göra en lime curd att fylla dessa små godingar med. Jag har aldrig gjort lime curd tidigare och såg en härligt grön kräm framför mig. Vårigt så det förslår. Krämen var de facto hyfsat vackert grön ända tills ingrediensen ägg tillsattes, för då blev den helt plötsligt misstänkt lik lemon curd. Först blev jag lite besviken, men insåg att detta utan tvekan var dagens i-landsproblem. Det smakade minsann lime, det kan jag lova. Och det är ju huvudsaken. 
Min lime curd. Förvillande lik lemon curd.

Frostingen gjorde jag lite på eget bevåg med färskost, smör, pressad lime och vaniljpulver. Egentligen skulle jag velat ha en kritvit frosting, vaniljpulver gör den något mer beige i färgen. Jag bestämde mig för att fullständigt strunta i denna kosmetiska lilla imperfektion, eftersom vaniljpulver är en så fantastiskt god ingrediens. Och huvudsaken är faktiskt att det smakar gott! Så resonerar åtminstone jag. 

Och slutresultatet blev bra! Det här receptet på vaniljcupcakes är väldigt enkelt och ger saftiga, luftiga cupcakes. Jag gillade lime curd-fyllningen starkt, men min yngste son utropade missnöjt "surt" och ville inte äta upp. Ingen bra recension där, alltså. Jag tror jag spritsade i aningens för mycket kräm - det räcker med ganska lite eftersom syran annars lätt tar överhanden. Är man inget stort citrusfan kanske man bör hoppa över fyllningen helt alternativt nöja sig med lite rivet limeskal i smeten istället.  

Frostingen smakade ungefär så syrligt och "vaniljigt" som jag ville, men var kanske liiiite aningen lös i konsistensen. Det går ju att råda bot på genom att tillsätta mer florsocker, men då riskerar det att bli för sötsliskigt för min smak. Det hade kanske räckt om jag besinnat mig lite och ställt in den i kylen en halvtimma innan spritsning...

*PBL är detsamma som problembaserat lärande och praktiseras med stor entusiasm vid bl.a. medicinska fakulteten i Linköping, där jag undervisade som doktorand. Där är brainstorming en nyckel för studenterna i framtagandet av inlärningsmålen. 


Lime curd:
6 limefrukter
1,5 dl socker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor

Gör så här: T
vätta limefrukterna noggrant. Riv skalet av 4 limefrukter och blanda det i en kastrull med saften från desamma. Tillsätt sockret och smöret. Låt koka upp. Sila vätskan och häll tillbaka i kastrullen (skölj gärna ur kastrullen före). Rör ut majsstärkelsen i saften från de två kvarvarande frukterna. Vispa ner stärkelseblandningen i vätskan. Vispa upp äggen för hand och häll ner i kastrullen. Koka nu upp alltihop och vispa kraftigt under tiden. Låt sjuda under konstant vispning tills krämen tjocknar. Smaka av din kräm och tillsätt lite mer strösocker om det behövs. Häll över i ett rent kärl och låt svalna. Förvara i kylskåpet, väl inplastad.

Vaniljcupcakes:
Receptet ger ca 16 stycken (om man fyller formarna till 2/3)

4,5 dl vetemjöl
3 dl strösocker
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
150 g rumstempererat smör
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljpulver
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Använd en gaffel för att fördela smöret i mjölblandningen. Häll i hälften av mjölken och blanda till en slät smet. 



Vispa sedan resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.



Blanda sedan alltsammans och rör tills du får en helt slät smet. Fyll muffinsformarna till max 2/3.



 Grädda mitt i ugnen ca 17-23 min (mina tog 22 min på sig att bli klara). Låt svalna på galler.



Fyll en spritspåse med lime curden och använd en lång smal tyll för att fylla dina cupcakes. För helt enkelt ner tyllen i mitten av varje cupcake och spritsa ut önskad mängd. 


Fylld cupcake
Vanilj/lime-frosting:
350 g Philadelphiaost
6 dl florsocker
130 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljpulver
saft av 1-2 limefrukter (smaka av)

Gör så här: Blanda alla ingredienserna i en skål. Vispa fluffigt med elvisp. OBS! Börja med den mindre mängden lime och tillsätt mer om det behövs. Det kan vara bra att låta frostingen kylas en stund innan du spritsar. Jag använde en stor rund tyll. Garnera gärna med lite rivet limeskal.


Lycka till!

Receptet på vaniljcupcakes är hämtat från Sockerrus och lime curden från Leila Lindholms "A piece of cake". 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar