12 april 2014

Axels födelsedagstårta 2014!





En sak ska man ha klart för sig. Om man bor i Tyskland och vill vara en anständig förälder - och vem vill inte det? - då firar man banne mig inte barnets födelsedag i förväg. Das geht nicht! Så mina ansträngningar att följa såväl skrivna som oskrivna regler här nere, att försöka passa in... allt förgäves. För nu har vi troligtvis för alltid stämplats som galningar eftersom Axels 6-årskalas idag gick av stapeln med buller och bång - fyra dagar före själva bemärkelsedagen. Vidskeplighet köper nämligen varken jag eller maken. Fyra glada kompisar från kindergarten kom hit för att fira och det gick jättebra, trots viss språkförbistring (det går ju inte att ta till engelska när man pratar med en 5-åring och orden tar slut...).

Tårtan. Det är den som föranleder blogginlägget. Efter en något förvirrad konsultation med födelsedagsbarnet valde jag till slut att baka ett kallvispat anslag som jag fyllde med rårörda jordgubbar och hemgjord vaniljkräm. Härligheten täcktes med ett tjockt lager mjölkchokladfrosting. Eftersom Axel tycker om chokladbollar valde jag att denna gång använda dem som en kul garnering.

Nu var det dock inte tårtan som gjorde kalasbordet till succé. Det var... godiskaktusen från 80-talet. En klassiker som dammades av inför det här tillfället och som utan överdrift gjorde formidabel succé! Roligt och gott. Det enkla är det som går hem.

Dagens vinnare

Tårtan, om jag får återkomma till den, var jättegod. Mjölkchokladfrostingen var söt men väldigt smaskig och lätt att jobba med. Den kommer jag definitivt att göra igen!

Kallvispat anslag:
(jag använde en 20 cm springform, det funkade bra)

150 g äggvita (ca 5 st)
5 g citronsaft (ca 1 tsk)
100 g socker
100 g äggula (ca 5 st)
40 g socker
10 g äkta vaniljsocker
150 g vetemjöl

Gör så här: Sätt ugnen på 190-200 grader. Lägg ett bakplåtspapper i botten på formen och smöra detta. Strunta i att smöra formens sidor. Vispa äggula, socker (40 g) och vaniljsocker pösigt. Vispa äggvita och socker (100 g) med citronsaften till en styv maräng. Vänd ner äggulesmeten i marängen. Sikta vetemjölet och vänd ner även detta. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25-30 min, känn med sticka i mitten (den ska vara torr).

Len chokladfrosting:

1 dl vispgrädde
150 g mjölkchoklad
60 g rumstempererat smör
2,5 dl florsocker
3 msk kakao
1 tsk kokhett vatten

Gör så här: Värm grädden i en kastrull och smält ner chokladen (bruten i bitar) i grädden. Låt svalna till rumstemperatur (jag ställde in den i kylen i 1 timma ungefär). Vispa smöret fluffigt och rör ner florsocker, kakao och vatten. Vispa sedan ner den avsvalnade chokladblandningen tills du får en jämn kräm. Om krämen är lite för rinnig så ställ in den i kylen en stund innan du täcker tårtan. 

Fyllning till tårtan:

Rårörda jordgubbar (jag använde ca 300 g frysta som jag bara tinade och mosade tillsammans med lite florsocker. Smaka av!)

Vaniljkräm, se tidigare inlägg.



Receptet på tårtbottnen kommer från Jan Hedhs bok "Tårtor" och den lena chokladfrostingen är hämtad från Sockerrus. Vaniljkrämen är från Leila Lindholms "A piece of cake". 







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar