25 maj 2014

Födelsedagstårta med vanilj- och blåbärsfyllning

Olles tårta på 4-årsdagen!



Fler bilder följer i slutet av inlägget, för den som vill.

Jag trodde att maj och varmt väder skulle betyda slutet på leveransen av förkylningar från kindergarten. Så icke. Här har det hostats och snorats och sovits dåligt nu i en vecka, så efter wienerbröden så tog det liksom stopp. I helgen blev det dock ett naturligt slut på det ofrivilliga bak-uppehållet eftersom vår Olle igår fyllde fyra år. Självklart dags för tårta!

Jag blev så inspirerad av den här härliga blåbärsstinna skapelsen från 175 grader att jag helt enkelt kände mig manad att mer eller mindre kopiera den rakt av. Varför ändra på ett till synes vinnande koncept? En genomfräsch och lagom söt tårta som jag gärna gör igen. Receptet är alltså taget ifrån 175 grader, men med vissa modifieringar. Jag lyckades t.ex. med konststycket att glömma kardemumman i tårtbottnarna (trots mitt förråd av detsamma!) och hällde tankspridd som jag var ner vaniljsocker istället. Men det blev gott det med!

Jag bakade två bottnar à 20 cm, men använde bara den ena plus en tredjedel av den andra. Den blev hög och fin och fick då tre lager med fyllning. Resterande tårtbotten frös jag in. Den kommer säkert väl till pass någon gång framöver.

Jag höll nästan på att glömma bort själva fotograferingen av den färdiga tårtan. Barnen kom och jag fick bråttom att garnera och ja... det blev som det blev! Lite för sent insåg jag att mitt försök till dekoration - glittriga maränger och sockrade blåbär - antydde vinter snarare än försommar, men vad gör väl det när innehållet smakar fantastiskt av fluffig, gräddig vanilj och blåbär? Tyvärr var luftfuktigheten helt bisarr här när jag gjorde marängerna och jag tror jag tog ut dem liiite för tidigt ur ugnen, så ytan som var så slät och fin från början blev något skrynklig över natten. Jaja...

Klassiskt svenskt wieneranslag (Jan Hedhs)
(2 tårtbottnar à 20 cm i diameter)

375 g ägg
228 g strösocker (om man ska vara noga...)
20 g äkta vaniljsocker (mitt tillägg, öka på strösockermängden  med 20 g om du vill utesluta detta)
128 g vetemjöl
128 g potatismjöl
98 g osaltat smör

Gör så här: Sätt ugnen på 190 grader. Förbered två springformar à 20 cm i diameter. Jag spände fast ett bakplåtspapper i botten och smorde ingenting. Kanterna ska vara osmorda, då blir formen på tårtbottnen finare. Smält smöret och låt svalna.

Blanda mjölet och potatismjölet och sikta det på ett bakplåtspapper.

Häll ägg och socker och vaniljsocker i en bunke och ställ i vattenbad. Vattenbadet får inte överstiga 90 grader i temperatur, för då kan äggen börja koagulera. Vispa med elvisp tills smeten når en temperatur av 40-45 grader. Tag då av bunken och fortsätt vispa på lägre hastighet tills smeten svalnat av. Detta tar ca 10 minuter. Det ska gå djupa spår i smeten när den är klar. Gör man på det här sättet behövs inget bakpulver, man får tillräcklig volym ändå. Bakpulver tenderar att torka ut kakan.

Vänd ner mjölet i smeten. Använd slickepott eller din hand (japp!). Var försiktig så att smeten inte förlorar för mycket i volym. Blanda lite av smeten med det smälta smöret och vänd sedan ner detta i bunken. Häll omedelbart smeten i formarna. Stryk upp smeten mot formens kant för att få en jämnare höjning av kakan under gräddningen. Grädda 25-30 min i nedre delen av ugnen. Håll koll med sticka, den ska vara torr.

Strö lite socker på toppen av kakorna och lägg på ett bakplåtspapper och en plåt. Vänd och låt svalna, bottnarna ska vara kvar i formarna tills de svalnat helt. När de ska monteras får man skära med en vass kniv längs med kanterna, sedan lossnar de utan problem. Man kan med fördel frysa in bottnarna innan de skall användas, då är de lättare att skära. Plasta i sådana fall in bottnarna väl.




Fyllningar till tårtan:

Glasscreme 
Består av vaniljkräm blandat med vispad grädde, min variant innehåller lite mindre grädde än originalreceptet.
Det här receptet räcker till att fylla tre lager. Om det blir lite över kan man använda det till en första täckning av tårtan, innan man garnerar med vispgrädden. 

Gör så här:
Koka vaniljkrämen. För recept på hemgjord vaniljkräm, se tidigare inlägg. Låt svalna och blanda sedan med 2,5 dl vispad grädde. 


Blåbärsfyllning
5 dl frysta blåbär
2 msk socker

Gör så här
Lägg de frysta blåbären i en kastrull och tillsätt 2 msk socker. Låt puttra på svag värme i ett par minuter. Låt svalna och förvara den sedan i kylskåpet. Den ska vara kall när tårtan monteras.


Montering av tårtan:
Skär bottnarna i tre delar. Lägg den första skivan på lämpligt underlag (som du kan få in i kylskåpet). Lägg en tårtring runt om, detta underlättar enormt och ger tårtan en jämn och fin kant. Rekommenderas starkt! Lägg på ett lager med blåbärsfyllning (lämna en cm fri till tårtans kant) och bred sedan över glasscreme. Lägg på nästan skiva och upprepa proceduren tills du har tre lager med fyllning. Den översta skivan tas från tårtbotten nr. 2. Plasta in väl och förvara med fördel i kylen över natt. Då blir tårtan extra saftig. 


Garnering:
Vispad grädde (ca 2,5 dl)
150 g blåbär (penslade med lite äggvita och rullade i strösocker, förbereds några timmar före garneringen)
Små maränger penslade med ätbart silverglitter 

Maränger:
3 äggvitor
2 dl strösocker
0,5 citron

Gör så här:
Gnid snittytan av citronen mot bunkens insida (använd en helt ren bunke av metall eller glas, för bästa resultat). Häll i äggvitor och socker och ställ i vattenbad och vispa på hög hastighet tills sockerkristallerna löst sig. Kontrollera detta genom att gnida lite smet mellan fingrarna. När du inte kan känna några kristaller är det klart. Tag av bunken från vattenbadet och fortsätt vispa på låg hastighet tills marängsmeten är rumstempererad. 

Klipp av toppen av en spritspåse och fyll påsen med smet. Spritsa ut maränger av önskad storlek på plåt försedd med bakplåstspapper. Jag använde ingen tyll, men det kan man göra om man så önskar. Man kan även färga marängen med pulver- eller pastafärg. 

Ett knep för att få randiga maränger är att vränga spritspåsen ut och in och pensla på livsmedelsfärg på påsens insida, i ränder. Vräng påsen och häll i smeten och spritsa. Som syns av bilderna använde jag en blå färg som blev alldeles för...blå. Jag ratade de blårandiga marängerna för den här gången, men principen tycker jag är lite rolig ändå! 





Grädda mitt i ugnen på 100 grader i ca 45 min, eller tills marängerna känns torra och lätta. Pensla ev. med glitter.

Slutligen, ytterligare några bilder av den färdiga skapelsen!








Proppfull med vitaminer, det syns ju.

1 kommentar :

  1. Tänkte göra siffertårtor med denna glasscreme och blåbärsfyllning. Blir det så pass mycket av de att de räcker till 2 tårtor? 1 lager på varje :)

    SvaraRadera